چگونه غسل و تیمم کنیم؟
 
دبستان شهید چمران(استان بوشهر-خورموج)
با درود و احترام خدمت شما بیننده عزیز:به بلاگ ما کلاس ششمی ها خوش امدی...
سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:, :: 14:12 ::  نويسنده : ابوالفضل و امین

غسل
گاهي طهارت لازم براي نماز، با غسل است. کسي که جنب باشد و يا به سببي ديگر، غسل بر او واجب شود، بايد تمام بدن را بشويد، که به دو صورت مي توان انجام داد: "ترتيبي" و "ارتماسي".
غسل ترتيبي
در غسل ترتيبي ابتدا سر و گردن شسته مي شود، سپس نيمه راست بدن و بعد از آن نيمه چپ.
براي غسل کافي است در شستن هر قسمت از بدن، با ريختن يک يا چند مشت آب و کشيدن دست، تمام بدن را همانگونه که در وضو شسته مي شود، بشويد.
غسل هم مانند وضو بايد براي اطاعت دستور خداوند انجام شود.

مراحل غسل کردن :
1- شستن سر و گردن
2- شستن طرف راست بدن
3- شستن طرف چپ بدن

غسل ارتماسي
براي غسل ارتماسي، بايد آب به قدري باشد که تمام بدن زير آب برود. پس اگر به قصد غسل کردن و اطاعت فرمان خداوند داخل نهر آب يا استخر يا دريا رفته و آب تمام بدن را فراگيرد غسل صحيح است.
تيمم
اگر آب براي وضو ياغسل موجود نيست، يا آب براي بدن ضرر دارد، يا براي انجام وضو و غسل وقت نباشد، يا نگه داشتن آب براي آشاميدن و حفظ جان لازم باشد، به جاي آن تيمم مي کنيم؛ يعني با خضوع تمام در مقابل پرودگار عالم، کف هر دو دست را با هم، بر خاک يا سنگ يا ريگ يا کلوخ مي زنيم و بر پيشاني و دو طرف آن، از جايي که موي سر روييده تا روي ابروها وبالاي بيني مي کشيم و سپس کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست (از مچ تا نوک انگشتان) مي کشيم وبعد از آن کف دست راست را بر تمام پشت دست چپ مي کشيم.
خاک يا چيز ديگري که بر آن تيمم مي کنيم، بايد پاک و تميز باشد. حضرت علي (ع) از تيمم کردن بر خاکهاي کنار کوچه ها (که معمولا آلوده است) نهي کرد.
تيمم هم مانند وضو و غسل بايد براي رضاي خداوند و عمل به دستور او انجام شود.براي تيمم بايد انگشتر را از دست بيرون آوريم و اگر مانع ديگري بر پيشاني يا دستها وجود دارد بر طرف کنيم. براي آنکه يقين کنيم تمام پشت دست مسح شده بايد مقداري بالاتر از مچ را هم مسح کنيم، ولي مسح بين انگشتان لازم نيست.براي تيمم بايد کف دست را بر پيشاني و روي دستها بکشيم، و اگر پيشاني يا دستها از زير آن کشيده شود، صحيح نيست.

مراحل تیمم:
1- زدن کف دو دست بر زمين

2- کشيدن دستها بر پيشاني و دو طرف آن

3- کشيدن دست چپ بر دست راست

۴- کشيدن دست راست بر دست چپ



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دبستان شهید چمران(استان بوشهر-خورموج) و آدرس chamran.sheshom.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 30
بازدید کل : 10057
تعداد مطالب : 9
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1